Vermoed je dat jouw installatie een storing heeft of kan je de installatie niet meer uitlezen in de App?

Service

Vermoed je dat jouw installatie een storing heeft of kun je de installatie niet meer uitlezen in de app?

Het kan zijn dat na het doorvoeren van een update, het plaatsen van een WiFi booster, het verhogen van de snelheid of een andere aanpassing aan je netwerk de omvormer opnieuw aan je netwerk gekoppeld moet worden. Je installatie werkt dan gewoon, maar je ziet geen actuele gegevens in de monitoring app van jouw omvormer.

Let op: omvormers kunnen op dit moment alleen met een 2.4 Ghz WiFi netwerk worden verbonden. Staat uw (nieuwe) netwerk op 5 Ghz, dan ziet u geen data in uw app. Raadpleeg uw provider hoe u uw WiFi-netwerk op 2.4 Ghz kunt instellen.


Doorloop de storingschecker en kom erachter of jouw installatie een storing heeft en hoe je deze storing kunt oplossen.

Heb je een vraag over jouw installatie van BonGo Solar of een vraag over een aanmelding?
Hieronder vind je de meest voorkomende vragen met de oplossing over een zonnestroominstallatie.

Zodra de installatiedatum van je zonnestroom installatie van BonGo Solar bekend is, kan je je installatie aanmelden bij energieleveren.nl. Deze aanmelding is noodzakelijk omdat er steeds meer zonnepanelen aangesloten worden op het elektriciteitsnet. Met je aanmelding kunnen de beheerders van het Nederlandse elektriciteitsnet inspelen op de verwachte energievraag en het opgewekte energie-aanbod. Je aanmelding is sinds 2016 wettelijk verplicht. Zorg er dus voor dat je dat tijdig hebt gedaan.

Om de aanmelding zo eenvoudig mogelijk te maken hebben we een heldere handleiding gemaakt die je hier kan downloaden om je stap voor stap door het proces te leiden.

Mocht het aanmelden ook met deze hulp toch niet lukken, neem dan contact met ons op via het formulier op onze contactpagina. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Sinds 1 januari 2023 geldt er voor de levering en installatie van zonnepanelen op of bij een woning een btw-tarief van 0%. De belangrijkste veranderingen en gevolgen lees je hier.

Indien je overgaat tot aanschaf van zonnepanelen, is het zeker handig om bij jouw energieleverancier na te gaan wat voor een energiecontract je hebt en deze zo aan te passen, zodat je het meeste rendement kunt halen uit jouw zonnestroominstallatie. Wellicht dat je bij een andere energieleverancier meer rendement kunt halen door een beter energiecontract. Bekijk de site van Independer voor meer informatie over deze verschillen.

Wij zijn aangesloten bij Stichting Garantiefonds ZonneEnergie. Met ons lidmaatschap bij dit fonds bieden we jou maximale zekerheid en zorgen we ervoor dat je als klant geen enkel risico loopt bij de aanschaf van je zonnepanelen.

De garantie bij SGZE is alleen geldig wanneer je in het bezit bent van een geldig garantiecertificaat.

Vraag daarom direct na de aanschaf en betaling van je zonnestroominstallatie jouw garantiecertificaat online aan volgens de onderstaande stappen.

  • Ga naar https://www.sgze.nl/mijn-garantie/
  • Vul vervolgens hier jouw gegevens in:
    Je postcode
    Kies als leverancier BonGo Solar
    Je e-mailadres
  • Klik vervolgens op ‘Versturen’.
  • Nadat je je gegevens hebt verstuurd ontvang je het garantiecertificaat in je e-mail via het opgegeven e-mailadres.
  • Download het certificaat voor je eigen administratie.

 

Heb je vragen over de aanvraag van jouw garantiecertificaat bij SGZE? Neem dan contact op met SGZE via 085-0486 431. 

Je kunt controleren of de omvormer aan staat. Als er geen energie wordt opgewekt staat de omvormer uit en kan er ook geen verbinding worden gemaakt. Is dit niet het geval? Neem dan gerust contact met ons op.

  1. Verbind de computer of tablet met het draadloze netwerk van de omvormer.
  2. Ga met jouw internetbrowser naar het adres 10.10.100.254
  3. Log in met loginnaam admin en password admin.
  4. Ga naar het menu item aan de linkerkant en selecteer "Device Management". Hier kun je de login naam en wachtwoord aanpassen. Zodra je op "Apply" klikt wordt dit opgeslagen.

Het kan voorkomen dat er op de omvormer een rood lampje blijft branden of dat de omvormer een melding geeft via de MySolarEdge App. Dit kan betekenen dat de omvormer een storing heeft.
In dit geval kan de storing worden opgelost door een reset uit te voeren.

Door het onderstaande stappenplan te volgen wordt de omvormer gereset.

Stappenplan SolarEdge omvormer met display

Stappenplan SolarEdge omvormer zonder display

De opbrengst die wordt weergegeven op je omvormer betreft de totale opbrengst van jouw zonnestroominstallatie. Voordat deze opgewekte energie wordt doorgestuurd naar jouw meterkast, komt deze ook langs alle actieve apparaten in jouw huis.

Je verbruikt dus direct stroom van hetgeen je op dat moment opwekt (denk aan je koelkast, wasmachine, opladers in het stopcontact e.d.). De stroom die je direct gebruikt, is dan ook niet op jouw jaarrekening of meter terug te zien. Als je overdag aan het stofzuigen bent, doet je dit rechtstreeks vanaf de stroom van je zonnepanelensysteem.

Nadat de zonnepanelen zijn geïnstalleerd ontvang je binnen twee weken per e-mail de accountgegevens om je installatie te kunnen monitoren. Alleen met deze gegevens kun je jouw opbrengsten zien.

Om je zonnestroominstallatie te kunnen monitoren is het belangrijk dat je de App downloadt die bij jouw installatie hoort. Download de juiste App pas na het ontvangen van de persoonlijke accountgegevens zodat er niet zelf een account wordt aangemaakt. De app kun je downloaden via de App Store als je een Apple apparaat gebruikt of via de Google Play Store wanneer je een Android apparaat gebruikt.

Hieronder hebben we de juiste App per omvormer op een rij gezet.

Download bij een SolarEdge omvormer de App: MySolarEdge
Download bij een Enphase omvormer de App: Enlighten
Download bij een GoodWe omvormer de App: Sems Portal